Projektowanie najprostszych przedmiotów jest zadaniem niezmiernie skomplikowanym. Architekci, projektanci i inżynierowie zdają sobie sprawę, że mniej może oznaczać więcej – więcej pracy, precyzji i doświadczenia zgromadzonego na przestrzeni lat. To samo dotyczy zarówno architektury, jak i projektowania przedmiotów, włączając w to te najbardziej codzienne.
Choć często styl i funkcjonalność są postrzegane jako sprzeczne lub oddzielne aspekty, z perspektywy projektowej są one ściśle powiązane. Forma ostateczna jest determinowana przez funkcję i funkcjonalność przestrzeni, przedmiotów materialnych czy też stron internetowych i aplikacji. Projektowanie prostych, minimalistycznych przedmiotów jest trudne, ponieważ wszelkie niedoskonałości stają się widoczne. Tymczasem czasami trzeba ukryć złożoną technologię.
Seria Simon 100
Weźmy na przykład przełączniki – przedmiot codziennego użytku w domu czy biurze. Interakcja z nimi jest krótka i prosta, zwykle ograniczająca się do charakterystycznego kliknięcia. Ich główną funkcją jest przełączanie, np. włączanie i wyłączanie oświetlenia. Powierzchnia aktywacji każdego przełącznika stanowi zazwyczaj tylko 50% jego powierzchni – 50% dla “wyłączonego” i 50% dla “włączonego” (w przypadku tradycyjnych, najbardziej powszechnych przełączników o proporcji 1:1). To ogranicza powierzchnię interakcji i wymaga zastosowania siły do przełączenia przycisku. Czy jednak można ponownie przemyśleć i zaprojektować tak prosty produkt, szczególnie gdy na rynku znajduje się już miliony jego egzemplarzy?
Takim przykładem może być seria Simon 100, stworzona przez znanego polskiego producenta Kontakt-Simon, która w 2017 roku została uhonorowana nagrodą Red Dot Design Award, jednym z najbardziej prestiżowych wyróżnień w dziedzinie designu, przyznawanym już od ponad 60 lat. Jednym z głównych powodów, dla których te przełączniki zyskały uznanie jury, było wprowadzenie cichej rewolucji technologicznej. Projektanci serii zaproponowali poziome ułożenie przycisku, co optymalizuje sposób użytkowania poprzez zwiększenie powierzchni dostępnej do interakcji. Słowo “przycisk” nabiera nowego znaczenia – w przypadku przełączników Simon 100 uruchamiane są one poprzez delikatne naciśnięcie i zawsze powracają do tej samej pozycji.
Produkty Kontakt-Simon
To jednak nie był jedyny argument technologiczny, który przemawiał za przyznaniem nagrody. Produkty Kontakt-Simon zostały wykonane z wysokiej jakości, wysoce transparentnego polimeru termoplastycznego PMMA (często stosowanego np. w produkcji soczewek optycznych), co stanowiło pierwsze zastosowanie tego materiału w produkcji przełączników. Wykorzystanie tego samego materiału także na ramkach sprawiło, że przedmioty są stylistycznie spójne, a ich prosty design oddaje prostotę użytkowania. Jak zaznaczyli projektanci serii, podczas tworzenia kierowali się ideą wypowiedzianą przez znanego architekta, Buckminstera Fullera: “Gdy pracuję nad problemem, nigdy nie myślę o pięknie. Ale kiedy skończę i rozwiązanie nie jest piękne – wiem, że jest złe”.
Zobacz także: Nowoczesny dom pełen elegancji i technologicznych smaczków w Beskidach >>
Należy też wspomnieć o wcześniej podkreślonej zależności między funkcjonalnością przedmiotów a ich estetyką – trzecim istotnym czynnikiem, który zdaniem specjalistów Red Dot Design Award przemawiał za nagrodzeniem tych produktów, był ich wygląd. Ich nowoczesny, minimalistyczny design charakteryzuje się prostymi i czystymi liniami, które są jednocześnie niezwykle praktyczne. Koncepcja minimalnych linii zatrzymanych w ramkach, bez linii odcięcia, poza czystością formy wpływa też na tę dosłownie rozumianą “czystość”, a wykończenie przełączników zostało przemyślane tak, by poprawić percepcję dotyku. Czy jeszcze ktoś ma wątpliwości, że każdy przedmiot może być dziełem sztuki?
Źródło:
Kontakt-Simon