Boro: trzeci wymiar sztuki we wnętrzu

konkurs

Aga Kobus i Grzegorz Goworek, duet projektowy tworzący Studio Organic, często angażuje się w konkursy wspierające młode talenty. W marcu tego roku architekci uczestniczyli w roli jurorów, w konkursie „Trzeci wymiar patchworku”. Jego laureatką została Katarzyna Pleśniak, której praca i estetyka w jakiej się porusza, otworzyła architektów na dziedzinę sztuki jaką jest tkanina artystyczna.

Boro: miłość od pierwszego wejrzenia

-Zetknęliśmy się z takim poziomem wrażliwości, kunsztem i estetyką, które z nami rezonują na wielu płaszczyznach. Łączą się z naszym uwrażliwieniem na sztukę i rzemiosło dalekiego wschodu, przede wszystkim Japonii. Wyjątkowo zwróciła naszą uwagę tradycyjna, japońska technika boro, polegająca na zszywaniu i ręcznym łataniu różnych kawałków tkanin, przeszywając je ściegiem zwanym sashiko, w dosłownym znaczeniu: małe ukłucia – opowiada Aga Kobus.

trzeci wymiar sztuki we wnętrzu
Maryhark,
fot. Studio.O

Tworzenie tego rodzaju tkanin sięga w Japonii początków XVI wieku i wynikało głównie z biedy. Tekstylia boro robiono z tradycyjnych tkanin kasuri. Powstały efekt mozaiki wynikał z użycia różnych gatunków tkanin, które w zależności od splotu, wzoru oraz sposobu użytkowania przyjmowały różne odcienie wybarwienia indygo.

Zobacz także:

http://architektura.info.pl/2021/05/13/slonce-palmy-i-relaks-czyli-taras-idealny/

Inspiracja

Na przełomie XX wieku oryginalną urodą tkanin boro zainteresowali się kolekcjonerzy, dzięki czemu stała się ona źródłem inspiracji dla artystów i projektantów. Techniką powstawania tkaniny zainspirowała się również laureatka wcześniej wymienianego konkursu, która stworzyła oryginalny a przede wszystkim piękny i oddziałujący na zmysły quilt „Nów”.

trzeci wymiar sztuki we wnętrzu
Malouzryd,
fot. Studio.O

-W naszej pracowni powstały już pierwsze projekty stawiające tkaninę artystyczną w roli podmiotu we wnętrzu. Inspirowaliśmy się pracami Mary Hark – Driftless reveries series, Malou Zryd i Katarzyny Pleśniak. W naszym odczuciu tkanina ma dodatkową, nieporównywalną z niczym wartość wyrazu – delikatność jej materii u zderzeniu ze środowiskiem obrazuje upływ czasu. Jest dokumentem historii ludzkich losów, artefaktem podniesionym do rangi sztuki – mówi Grzegorz Goworek.

Filozofia

Współczesny wymiar techniki boro, możemy odnieść do bliskim nam filozofii zrównoważonego rozwoju i koncepcji filozoficznej Kintsugi.

trzeci wymiar sztuki we wnętrzu
Malou Zryd,
fot. Studio.O

Ta ostatnia mówi o pięknie niedoskonałości, pięknie tego co kruche, ulotne, zużyte, nadszarpnięte zębem czasu. W dziedzinie projektowania i wytwarzania ubrań wpisuje się ona w trendy ekologiczne i recyclingowe jako sprzeciw wobec konsumpcjonizmu.

Zobacz także:

http://gazetainstalacyjna.pl/2021/05/12/thermaflex-ultra-m-wysoka-wydajnosc-instalacji-przemyslowych/

Źródło:

Studio.O

Related posts

Leave a Comment