Jak szeroki i długi powinien być podjazd? Z jakich materiałów go wykonać i jakie powinny mieć parametry? Czy istotne są spadki i odwodnienie? Budowa podjazdu może budzić wiele pytań. Przed rozpoczęciem warto zapoznać się z najważniejszymi aspektami z punktu widzenia funkcjonalności, komfortu użytkowania oraz estetyki przyszłego podjazdu.
Jednym z głównych wyzwań jest wybór odpowiednich materiałów. Najczęściej stosuje się płyty i kostki betonowe, cenione za trwałość i nowoczesny wygląd, który pasuje do współczesnych trendów architektonicznych. Aby podjazd był funkcjonalny, należy dobrać właściwe płyty i kostki.
Kluczowy parametr
Najważniejsza jest grubość elementów betonowych. Podjazdy nie powinny być wykonane z kostek i płyt o grubości mniejszej niż 6 cm, ponieważ są one zbyt delikatne. Eksperci sugerują, że grubsze elementy są bardziej odporne na uszkodzenia i mają szersze zastosowanie, o ile podbudowa jest odpowiednio wykonana.
Jeśli po podjeździe będą poruszać się cięższe pojazdy, zaleca się wybór elementów o grubości powyżej 8 cm. Natomiast kostki i płyty o grubości 6-8 cm są odpowiednie dla ruchu samochodów osobowych. Aby upewnić się, że wybrany materiał nadaje się na podjazd, należy sprawdzić rekomendacje producenta, zawarte w kartach deklaracji użytkowych produktu.
Wygodny podjazd, czyli jaki?
Każdy kierowca wie, że im więcej miejsca do manewrowania, tym lepiej. Niestety, zarówno umiejętności kierowców, jak i dostępna przestrzeń na podjazd mogą się znacznie różnić. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jakie wymiary są minimalne dla komfortowej przestrzeni manewrowej. Zwykle uważa się, że powinna ona być nieco większa niż standardowe miejsce parkingowe, które wynosi 2,3 na 5 metrów. Praktyka jednak pokazuje, że lepiej, gdy szerokość podjazdu wynosi co najmniej 3 metry, a długość 6 metrów.
Całoroczna przyczepność
Wymiary to jednak nie wszystko. Ważne jest również, na jakim poziomie znajduje się garaż – czy jest na równi z podjazdem, czy na niższej kondygnacji. W przypadku nachylenia przed wjazdem do garażu, warto zastanowić się nad instalacją podgrzewanej nawierzchni. Takie rozwiązanie jest szczególnie przydatne zimą, gdyż zapobiega zamarzaniu wody i powstawaniu lodu.
Krótkie, łagodne podjazdy można wyposażyć w maty lub kable grzewcze układane na szerokości kół samochodu. Przy dłuższych podjazdach o większym nachyleniu i intensywnym ruchu, specjaliści sugerują instalację systemu grzewczego na całej powierzchni. Zastosowanie tych technologii przeciwoblodzeniowych korzystnie wpływa na trwałość i estetykę nawierzchni betonowej, eliminując potrzebę stosowania agresywnych chemikaliów do usuwania lodu i śniegu.
Zadbaj o retencję wody
Podczas budowy podjazdu warto pamiętać o właściwym zarządzaniu wodami opadowymi. Można to osiągnąć poprzez odpowiednie nachylenia terenu oraz montaż odpływów liniowych lub zastosowanie płyt i kostek ażurowych. Ekologiczne rozwiązania są istotne z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego często ograniczają maksymalną powierzchnię zabudowy na działce. Używając ekologicznych kostek i płyt, można zwiększyć biologicznie czynną przestrzeń, co pozwala uzyskać dodatkowe metry kwadratowe na zabudowę.
Na przykład, ekologiczne płyty ażurowe lub płyty z wypustkami umożliwiają naturalne odprowadzanie wody deszczowej do gruntu. To drugi powód – taki podjazd jest przyjazny środowisku, gdyż woda wsiąka w glebę, chroniąc działkę przed zalaniem podczas intensywnych opadów. Nowoczesnym rozwiązaniem są betonowe płyty – kratki, takie jak Polbruk Ekotech, które mają strukturę kraty, w której pionowe elementy znajdują się nad poprzecznymi. Nawierzchnia z takich płyt tworzy biologicznie aktywną strefę, która w przypadku płyt Ekotech może wynosić nawet 50% powierzchni! Kostki i płyty ażurowe można łączyć z pełnymi płytami, co daje interesujący efekt aranżacyjny.
Design w dużym wydaniu
Kiedy już wiemy, na jakie parametry zwrócić uwagę, następnym krokiem jest wybór konkretnego produktu. Oferta dostępnych możliwości jest bardzo szeroka. Najczęściej do wykonania nawierzchni wystarczą płyty o grubości do 8 cm, które dominują na rynku. Wśród nich można znaleźć duże formaty odpowiednie do nowoczesnych aranżacji, takie jak Polbruk Plano o wymiarach 80 x 80 cm. Ta płyta występuje w dwóch fakturach: gładkiej i drobnopłukanej. W wersji gładkiej jest dostępna w kolorach nerino (jasnoszary), ivory (beżowy), stalowy i grafitowy, a w drobnopłukanej w dwóch odcieniach szarości – inez (jaśniejszy) i ardo (ciemniejszy). Alternatywą lub uzupełnieniem w “dużym formacie” jest Plano Mix, który jest dostępny w trzech rozmiarach: 50×80, 40×80 i 30×80 cm, co pozwala na tworzenie mozaiki kształtów.
Zobacz także: Sposób na Soft Loft: Dom po remoncie według projektu Agnieszki Lesiuk »
Mozaiki na podjeździe
Kostki Polbruk Commix, Trento, oraz Toledo pozwalają na tworzenie mozaik o zróżnicowanych kolorach i kształtach na podjeździe. Commix dostępny jest w czterech rozmiarach, od najmniejszego 10×10 cm do największego 20×30 cm, i występuje w dziesięciu kolorach. Te kolory obejmują odcienie idealne do nowoczesnych aranżacji, takie jak szary, grafitowy, taupe, nerino, boho oraz cosmo, jak i barwy odpowiednie do stylu śródziemnomorskiego i rustykalnego – ivory, latte, cortado i hawaii. Duża różnorodność kolorów i rozmiarów kostek pozwala na tworzenie efektownych nawierzchni oraz wyróżnienie poszczególnych stref tarasu.
Podobne możliwości daje kostka Trento, która jest dostępna w siedmiu rozmiarach (od 13,9×10,4 cm do 13,9×20,9 cm) oraz w dwóch fakturach i pięciu kolorach. W wersji gładkiej Trento dostępna jest w trzech odcieniach szarości (nerino, szarym i grafitowym), jednym beżu (latte) oraz brązie (hawaii). Dodatkowo, kolekcję uzupełniają kostki płukane w kolorach szarym i grafitowym.
Ciekawą opcją jest również kostka Toledo, która jest przeznaczona do ruchu pieszego, ale może być używana także na podjazdach przeznaczonych do lekkiego ruchu samochodowego, pod warunkiem odpowiedniego przygotowania podbudowy z kruszywa łamanego i układania kostek na podsypce cementowo-piaskowej. Toledo dostępna jest w czterech rozmiarach (od 15×15 cm do 30×45 cm) i w dziewięciu kolorach, w tym siedmiu melanżach i dwóch monokolorach. W palecie dominują szarości takie jak szary, taupe, nerino, boho, onyx i grafitowy, a także beże (ivory i latte) oraz brąz cortado. Dzięki takiej różnorodności kolorów i rozmiarów można stworzyć efektowną i funkcjonalną mozaikę.
Nieszablonowe rozwiązania
Jeśli nie interesuje nas tworzenie mozaiki na podjeździe, warto rozważyć rozwiązania, które wyróżniają się oryginalnym kształtem. Jednym z takich przykładów jest Polbruk Petra. Ta płyta, inspirowana skalnym miastem w Jordanii, swoim wyglądem przypomina spękaną ziemię lub skałę. Doskonale nadaje się na podjazdy w posesjach zaaranżowanych w stylu śródziemnomorskim lub rustykalnym. Petra dostępna jest w trzech melanżowych kolorach: sahara, onyx i alpen.
Warto pamiętać, że unikatowy wygląd nawierzchni nie zawsze musi zależeć od samego kształtu czy wzoru kostek. Czasem wyjątkowy efekt osiągniemy, układając elementy w nietypowy sposób. Przykładem jest płyta Polbruk Metrik, dostępna w czterech kolorach: stalowym, nerino, bazaltowym i korten. Wąskie (7 cm) i długie (28 cm) elementy można układać w oryginalne wzory, takie jak jodełka, która jest nie tylko spektakularna, ale także bardzo modna.
Budowa funkcjonalnego i estetycznego podjazdu nie musi być trudna. Wystarczy poznać podstawowe zasady planowania, a następnie wybrać odpowiednie kostki lub płyty betonowe. Później pozostaje już tylko zbudować swój wymarzony podjazd.
Źródło: Polbruk S.A.